Stimate domnule ambasador,
În
calitate de cetăţean român şi de iniţiator al parteneriatului strategic
dintre SUA şi România, vă urez bun venit în ţara mea. Sînt convins că
mulţi dintre compatrioţii mei se alătură acestei urări.
- Sînteţi
cu atît mai binevenit cu cît aţi fost mult aşteptat. Vă aşteptăm nu
numai de cei cîţiva ani de cînd ţara dvs. – pentru motive care nu pot
constitui o scuză – a decis să reducă la nivel de însărcinat cu afaceri
reprezentarea ei diplomatică într-un stat care oficial îi este (încă)
partener strategic (în plan bilateral) şi aliat (în NATO). Vă aşteptăm
încă de cînd predecesorii dvs. au ales să abandoneze rolul de ambasador
spre a şi-l asuma pe cel de „vicerege”. Sînteţi binevenit şi pentru că,
fiind diplomat de carieră, se speră că veţi reprezenta cu profesionalism
interesele americane, iar nu interesele de afaceri ale vreunui lup
moralist din jungla politică a ţării dvs., obligat să recompenseze prin
acreditări ambasadoriale donaţiile primite în campania electorală.
Românii s-au săturat de ambasadorii „politici” paraşutaţi aici, care,
fără să le cunoască şi să le respecte Istoria, cultura şi tradiţiile, în
timp ce le ţin predici şi le dau instrucţiuni – cu încălcarea patentă a
normelor diplomatice – asupra felului în care trebuie să combată
corupţia şi să separe afacerile de politică, îşi amortizează, fără
ruşine, din sudoarea românească, „investiţiile” făcute prin finanţarea
clanurilor politice de acasă. Pe timpul Imperiului Roman, provincia
Dacia, aflată aproximativ pe teritoriul actual al României, era
provincie imperială; adică o provincie atît de importantă din punct de
vedere strategic încît, în contrast cu provinciile senatoriale, de
coordonarea administrării ei se ocupa însuşi împăratul. Sperăm că
„Imperiul (democratic) american”, odată cu venirea dvs., ne va onora
măcar prin ridicarea României la rangul de „provincie prezidenţială”,
după ce, în ultimul deceniu, a fost tratată ca un fel de sucursală a
firmei „Biden, Nuland & Co.”, avîndu-l pe domnul Mark Gitenstein ca
administrator. De aceea, salutăm în dvs. pe reprezentantul
Administraţiei Obama, ajuns aici pe magistrala diplomaţiei americane,
iar nu săltat din Consiliul de Administraţie al vreunei transnaţionale
de pe Wall Street, cu gîndul de a se întoarce mai bogat în acelaşi
consiliu sau într-altul similar, ţinînd în manşetă ceva active
româneşti.
- Descindeţi
la Bucureşti, domnule ambasador, într-un moment foarte dificil pentru
interesele americane în România. Este momentul în care se poate conchide
fără dubiu că toate ţintele politice declarate ale SUA în România au
fost ratate şi principalele demersuri politice americane de aici au
eşuat. Pe linia tradiţională a celei mai bune politici externe
americane, SUA au dorit ca şi în cazul României să pună în echilibru
legitimitatea cu puterea, valorile cu strategia, morala cu pragmatismul.
Astfel, ţara dvs. şi-a fixat ca ţinte consolidarea democraţiei, a
statului de drept şi a bunei guvernări în România, după model american,
în aşa fel încît aceasta să constituie un stîlp de rezistenţă durabil al
arhitecturii de securitate în Europa de Est şi de Sud-Est, la Marea
Neagră şi la gurile Dunării; arhitectură concepută, proiectată şi
realizată de puterile euro-atlantice după încetarea războiului rece,
dispariţia URSS şi prăbuşirea sistemului mondial bipolar. Ce s-a ales
din această intenţie politică? În urmărirea ţintelor amintite,
diplomaţia americană a făcut cel puţin două greşeli. În primul rînd, a
uitat că „democraţia, statul de drept şi drepturile omului” constituie o
treime unică şi nedespărţită. De aceea, a crezut că cele trei se pot
dezvolta separat şi în ritmuri diferite, fără a se sprijini una pe alta
şi fără a se pondera una pe alta. În al doilea rînd, a socotit în mod
eronat că toţi cei care se opun celor vinovaţi de derapaje democratice,
corupţie şi violarea drepturilor omului sînt, automat, democraţi,
cinstiţi şi dedicaţi libertăţilor fundamentale. În consecinţă, a trecut
de la susţinerea generală a valorilor la susţinerea unor cercuri
politice româneşti, în realitate corupte şi cu instincte autoritare,
pentru simplul motiv că retorica acestora denunţa corupţia şi
autoritarismul politicienilor din tabăra adversă. Astfel, pe de o parte,
SUA au acordat prioritate absolută luptei împotriva corupţiei,
încurajînd sau măcar acceptînd decuplarea statului de drept de dinamica
sistemului democratic. Atacurile Ambasadei SUA la adresa Parlamentului
României – formulate public cu încălcarea grosolană a Convenţiei de la
Viena privind relaţiile diplomatice dintre state – au contribuit masiv
la decredibilizarea parlamentarismului şi pluripartidismului în ochii
românilor şi prin aceasta la decredibilizarea democraţiei în ansamblul
ei. Pe de altă parte, SUA au intervenit, poate fără să o dorească şi cu
siguranţă fără să îşi dea seama de urmări, în lupta politică internă din
România, fiind împinse în cele din urmă să facă, împotriva propriilor
valori, a propriei filozofii de politică externă şi a propriilor
interese, aplicarea zicalei „our bastards are better than their
bastards” („ticăloşii noştri sînt mai buni decît ticăloşii lor”);
„ticăloşii noştri” fiind, în speţă, „yesmenii” Washingtonului, care au
trădat şi România, neapărîndu-i interesele, şi SUA, încurajîndu-i
nebuniile. În primul caz, efectul pervers a fost acela că puterea
judecătorească a fost delegitimată (o Justiţie în afara controlului
democratic este nelegitmă), autoritatea judiciară s-a transformat în
regim politic autoritar-justiţiarist (coruptibil şi corupt ca orice
putere fără limite), iar „statul de drept” a devenit „stat poliţienesc”
(condus de acea parte a Serviciilor Secrete care a acceptat să redevină
poliţie politică). În cazul din urmă, implicarea partizană în competiţia
internă românească a decredibilizat în ochii românilor politica externă
americană faţă de România şi, totodată, a fragmentat acţiunea americană
referitoare la România în funcţie de percepţia diferitelor instituţii
americane asupra diferiţilor actori politici români şi de jocul
aleatoriu al relaţiilor lor cu aceştia. Aşa se explică de ce strategia
românească a SUA a devenit incoerentă, iar demersurile politice concrete
ale SUA în România au devenit ineficiente, cînd nu au fost, pur şi
simplu, contraproductive.
- Odată
cu izbucnirea conflictului geo-strategic dintre Rusia şi Occidentul
euro-atlantic, conflict care pune în discuţie arhitectura de securitate
la frontiera spaţiului euro-atlantic cu cel ruso-asiatic, erorile
amintite mai sus au căpătat dimensiuni dramatice.
Domnul
Joseph Biden a venit în România să ne explice cum corupţia trebuie
combătută cu orice preţ – se subînţelegea, inclusiv cu preţul
sacrificării democraţiei şi libertăţilor individuale – întrucît ea joacă
în favoarea geo-politicii ruseşti. Aceasta în timp ce membri ai
familiei domnului Biden făceau afaceri nu tocmai impecabile cu oligarhii
corupţi din Ucraina. Un discurs similar l-a ţinut doamna Victoria
Nuland. Găsim aici cea mai clară expresie a coruperii echilibrului
dintre putere şi legitimitate, dintre strategie şi valori. Debilitarea
democraţiei în favoarea unui regim autoritar-justiţiarist nu a omorît
corupţia, ci libertatea. Nu există autoritarism favorabil libertăţii; în
schimb, toate regimurile autoritare au sfîrşit prin a fi corupte.
Arbitrariul şi abuzul, caracteristice unui asemenea regim, au făcut
cinstea nerentabilă şi au „scumpit” corupţia. Cîtă vreme Justiţia
politizată nu a mai distins între cinstiţi şi corupţi, ci numai între
politicienii Puterii şi cei ai Opoziţiei, între suveranişti şi
internaţionalişti, între pro-occidentali şi pro-ruşi, între europenişti
şi atlanticişti, respectul legii a rămas fără motivare. Totodată,
creşterea riscului celor corupţi de a fi condamnaţi pentru infracţiuni
pe care nu le comiseseră, chiar dacă scăpaseră de pedeapsă pentru
infracţiunile comise, a făcut ca amploarea şi viteza transferului ilegal
de bani publici în buzunare private să crească. Aşa se face că, în
ultimii ani, în ciuda unei impresionante coreografii justiţiare şi a
unei telejustiţii agresive, corupţia a crescut. Aceasta a afectat şi
buna guvernare. Stricarea echilibrului puterilor şi a sistemului de
„checks and balancies” în favoarea (pseudo)justiţiei, transformată în
„dictatură a procurorilor”, nu i-a speriat şi nu i-a gonit pe
politicienii corupţi, ci pe cei competenţi. Astfel, politica americană
în România a realizat contraperformanţa maximă de a rata şi ţinta bunei
guvernări, odată cu ratarea celei privind eradicarea corupţiei şi a
celei referitoare la democratizare. Dacă în anii din urmă Administraţia
americană nu a mai putut identifica lideri politici români care să îi
inspire încredere şi să garanteze că parteneriatul strategic
româno-american rămîne funcţional, este nu atît pentru că politicienii
români corupţi s-au înmulţit, ci pentru că politicienii români
competenţi au dispărut – goniţi de frică, de silă, de Justiţia
politizată sau de mafiile locale, dar şi transnaţionale tot mai active.
Sosiţi la Bucureşti, aşadar, domnule ambasador, într-un moment în care
evoluţia crizelor regionale face din România o entitate geografică avînd
importanţă strategică sporită pentru SUA, în timp ce evoluţiile
politice interne, direcţionate pe căi greşite inclusiv de diplomaţia
americană, au făcut din România o entitate politică fără utilitate
strategică; respectiv fără capacitatea de a-şi mai asuma cu succes
misiuni strategice.
- Mandatul
dvs., domnule ambasador, într-unul dintre statele europene cu cele mai
pro-occidentale şi mai americanofile tradiţii, începe în atmosfera
sumbră a virajului tot mai accentuat al românilor către euroscepticism,
antioccidentalism şi americanofobie.
Dacă
faţă de eşecul politicii americane în România pe terenul valorilor şi
faţă de realitatea descurajantă a unei prezenţe americane extrem de
modeste în economia românească, vă gîndiţi că ne mai rămîne la
dispoziţie totuşi perspectiva promiţătoare a cooperării pe terenul
securităţii, respectiv al alianţei militare, vă atrag atenţia că vă
înşelaţi. Bazele militare americane de pe teritoriul României sau scutul
anti-rachetă în curs de instalare la Deveselu nu valorează doi bani
cîtă vreme SUA pierd minţile şi sufletele românilor. Ceea ce este tocmai
pe punctul de a se desăvîrşi. Zadarnică este desemnarea formală a
României ca avanpost american pe frontul luptei cu „neo-imperialismul”
rus, cu „neo-otomanismul” turc, cu „fundamentalismul islamic” sau cu
„expansionismul” euro-asiatic, dacă mamele românce nu vor înţelege de ce
viaţa copiilor lor trebuie pusă în pericol spre a promova agenda
geopolitică a unei Americi care umileşte şi devitalizează naţiunea
română. Pentru toţi cei care credem în valoarea şi chiar în caracterul
indispensabil al parteneriatului strategic româno-american, este
cutremurător să vedem cum românii, care au aşteptat totdeauna cu un
entuziasm aproape naiv „venirea americanilor” pe meleagurile lor, ajung
să fie tot mai convinşi că apropierea de Rusia este acum soluţia optimă
pentru supravieţuirea lor ca naţiune liberă, adică pentru evitarea
statutului de protectorat (american).
4.1.
În vara anului 2012, un număr de 7,4 milioane de români, reprezentînd
aproximativ 85% din electoratul prezent la urne (acesta, la rîndu-i,
ridicîndu-se la aprox 50% din totalul cetăţenilor cu drept de vot), s-a
pronunţat prin referendum pentru demiterea preşedintelui României. În
acest context, a sosit la Bucureşti asistentul secretarului de Stat al
SUA, dl. Philip H. Gordon, care a afirmat public sprijinul american
pentru cel pe care majoritatea zdrobitoare a românilor îl voia demis.
Această voinţă – nu are nici o importanţă dacă justificată sau nu – îl
lipsea pe şeful Statului Român de legitimitate democratică. Prin vocea
trimisului său, America arăta că pentru ea asta nu contează. În final,
voinţa Americii a prevalat împotriva voinţei Poporului Român. Lucru
făcut posibil prin intervenţia abuzivă şi suspectele speculaţii
neconstituţionale ale Curţii Constituţionale a României. Abuzuri şi
forţări de situaţie încurajate din afara ţării (inclusiv din SUA) şi
înghiţite de un Parlament şi un Guvern puse sub evidentă presiune
externă. Se poate susţine că, acceptînd şi chiar împingînd la această
ruptură între putere şi legitimitate, SUA au dorit să salveze
stabilitatea lăuntrică a partenerului strategic român, în condiţiile în
care oferta forţelor opuse preşedintelui (practic) demis nu era
convingătoare sau cel puţin nu era clară. Un proverb american spune,
însă, că „proba plăcintei este mîncatul plăcintei”. Or, presupusele bune
intenţii americane nu au făcut decît să paveze drumul spre iadul
instabilităţii politice interne şi al dezbinării naţionale, care şi
astăzi afectează cumplit România. În condiţiile păstrării la putere a
unui şef de stat nelegitim şi al adîncirii dezechilibrului dintre
instituţiile statului în favoarea celor de forţă (în special Justiţia şi
Serviciile Secrete), impusă de nevoia consacrării unei asemenea formule
nedemocrate, nimeni nu a reuşit să mănînce „plăcinta” promisă a
stabilităţii politice. În schimb, mîncăm cu toţii şi astăzi fructele
otrăvite ale autoritar-justiţiarismului. Mulţumim, America!
4.2.
Recent, o instituţie academică din România a găsit cu cale să îl
omagieze pe fostul adjunct al ambasadorului american la Bucureşti şi
pentru o vreme şef de misiune interimar, domnul Duane Butcher (un
adevărat „măcelar”/butcher/ al democraţiei româneşti şi al
parteneriatului româno-american), pentru opera ştiinţifică pe care
urmează să o realizeze (sic!), cu titlul de Doctor Honoris Causa.
Laudatio a fost rostit de către domnul George Maior, pînă de curînd
director al SRI (Serviciul Român de Contrainformaţii). La ceremonie a
şocat prezenţa masivă în sală a reprezentanţilor SRI şi DNA, în frunte
cu şefa procurorilor anticorupţie, d-na Laura-Codruţa Kövesi – cea pe
care, cu prilejul audierii dvs. în Senatul SUA, domnule ambasador, un
distins senator acuzat de fapte de corupţie v-a recomandat în mod expres
să o sprijiniţi. (Este desigur emoţionant să vedem cu presupuşii
corupţi din SUA îi susţin pe presupuşii luptători împotriva corupţiei
din România!!!) Pentru un ochi avizat, dar nu numai, aceasta spune
multe. Faptul atestă relaţia privilegiată dintre reprezentanţii
Administraţiei SUA în România şi instituţiile amintite, care nu sînt
deloc cele mai reprezentatitve pentru un stat democratic. Aş spune,
dimpotrivă. Acest schematism relaţional reflectă schematismul păgubos al
unei gîndiri strategice deficitare. O gîndire care, în încercarea de a
concilia expeditiv idealismul şi realismul american printr-o abordare
reducţionistă, insensibilă faţă de contextul cultural şi geopolitic
românesc dat, le compromite pe amîndouă.
4.3.
Mulţi români au putut urmări la televizor anul acesta scene transmise
de la recepţia oferită de Ambasada Americană la Bucureşti cu prilejul
Zilei Naţionale a SUA. Un distins intelectual român mi-a împărtăşit cu
acest prilej tristeţea profundă produsă lui de constatarea că masa
invitaţilor era evident dominată de reprezentanţii Procuraturii şi
Justiţiei, alături de cei ai unor ONG-uri justiţiar-populiste şi de
cîţiva politicieni de reputaţie îndoielnică. Aceştia, asemenea
senatorului american înainte pomenit, „sprijină” Justiţia politizată
tocmai spre a nu-i fi clienţi. Dintre aceştia, în centrul atenţiei
respectuoase a gazdelor se aflau şefii ÎCCJ şi DNA, ale căror abuzuri
fuseseră cu puţin înainte devoalate de cîţiva judecători, imediat supuşi
persecuţiei structurilor oligarhice ale sistemului judiciar. Abuzurile
în discuţie se referă la violarea drepturilor fundamentale – procesuale
şi nu numai – ale unui cetăţean de rînd, pensionara Mariana Rarinca –
implicată fără vină într-un proces penal şi ţinută în arest preventiv
timp de mai multe luni, fără motiv şi dincolo de limitele legale.
Pornind de aici, mass-media, dar mai ales organizaţiile profesionale ale
magistraţilor, făcîndu-se ecoul indignării publice, au cerut – din
păcate zadarnic – demisia sau demiterea făptaşilor. Afişarea aproape
ostentativă a reprezentanţilor diplomatici americani în compania unor
astfel de persoane constituie un afront adus românilor de rînd şi un
abandon declarat al luptei tradiţionale duse de SUA pentru apărarea
drepturilor omului. Altădată – inclusiv în timpul regimului comunist –
Ambasada SUA era deschisă pentru toţi marii intelectuali români – şi mai
ales pentru cei care aveau curajul de a exprima opinii critice la
adresa puterii oficiale, pentru oamenii politici de toate orientările,
pentru activiştii societăţii civile din toate domeniile. Se pare că
opţiunea diplomaţilor americani acreditaţi la Bucureşti de a face
dintr-o Justiţie selectivă instrumentul selectării oamenilor politici
români susceptibili a accepta necritic exigenţele geopolitice americane a
dus către izolarea Ambasadei SUA de mari segmente ale societăţii
româneşti. Aceasta explică viziunea deformată a diplomaţiei americane
actuale asupra realităţii româneşti. Vă revine dvs., domnule ambasador
Klemm, datoria de a redeschide larg porţile ambasadei pentru toţi
românii, de a restabili contactele SUA cu întreg universul românesc – cu
bunele şi cu relele lui – de a reda caracter integral percepţiei
americane asupra României, debarsîndu-o de prejudecăţi şi de lipsa de
înţelegere a spiritului acestui popor, care admiră sincer valorile
americane, dar nu poate accepta nici ca ele să îi fie impuse, nici ca
preţul prieteniei americane să fie renunţarea la demnitatea naţională,
pierderea respectului de sine. În acest demers puteţi apela cu folos la
excelentul Raport asupra stării deplorabile a diplomaţiei americane de
azi, redactat de o echipă de eminenţi diplomaţi americani, sub
coordonarea distinsului ambasador Thomas R. Pickering şi dat
publicităţii cu doar cîteva luni în urmă.
4.4.
Fără îndoială, că domeniul Justiţiei este şi el unul în care cooperarea
americano-română este binevenită. Cooperarea este una, dar tutelarea
este alta. Or, din păcate, despre tutelă este vorba; precum şi despre
folosirea unei Justiţii abuzive şi selective în scopuri (geo)politice.
În chiar sediul DNA – o instituţie care şi-a pus la punct un sistem
cvasineconstituţional pentru colectarea de informaţii cu valoare
strategică – funcţionează un birou al FBI. (Unii spun – se pare, fără
temei – că ar fi o reprezentanţă a doamnei Victoria Nuland.) O totală
lipsă de transparenţă caracterizează relaţia dintre acest birou şi DNA.
Dacă totul s-ar limita la combaterea infracţionalităţii
transfrontaliere, părţile lucrînd împreună pentru a schimba informaţii
referitoare la fapte ilegale comise în România cu impact negativ în SUA
şi invers, totul ar fi în regulă. Se pare, însă, că reprezentanţii FBI
ghidează şi activităţi ale DNA menite a-i „sancţiona” pe oamenii
politici, oamenii de afaceri sau oamenii de cultură români care nu
adoptă convingător agenda geo-politică a SUA ori, prin preocupările lor,
îi stînjenesc promovarea. Există nenumărate informaţii cu un grad înalt
de credibilitate potrivit cărora urmărirea penală a persoanelor
aparţinînd elitelor româneşti de tot felul (cu precădere a celor
politice) pentru fapte comise exclusiv în România, cu impact patrimonial
eminamente naţional şi care nu încalcă legislaţia americană, dar
eventual deranjează geopolitca americană, are loc sub supravegherea şi
îndrumarea reprezentantului SUA. Dacă o atare informaţie nu este
convingător infirmată, percepţia românilor asupra ingerinţelor americane
în actul de Justiţie românesc – cu efectele cunoscute constînd în
distrugerea capitalului naţional, în compromiterea elitelor naţionale şi
blocarea administraţiei de stat – va săpa adînc şi durabil la
fundamentul parteneriatului strategic româno-american.
Ar
fi, de asemenea, urgent, stimate domnule ambasador, ca reprezentantul
FBI să părăsească sediul DNA şi să se mute în frumoasa clădire a
ambasadei SUA, acolo unde îi este, de fapt, locul.
4.5.
Circulă tot mai intens informaţia că un număr semnificativ de procurori
DNA au primit cetăţenia americană. Pînă acum, această informaţie nu a
fost nici verificată, nici infirmată. Tăcerea care o înconjoară
sugerează confirmarea ei. Dacă este aşa, înseamnă că urmărirea penală a
unor cetăţeni români se realizează de către cetăţeni americani. Faptul
ar echivala cu o cedare de suveranitate inadmisibilă, atît din punct de
vedere constituţional, cît şi din punct de vedere principial. Situaţia
devine cu deosebire gravă atunci cînd cercetarea penală se referă la
liderii politici români. Este în interesul SUA să clarifice urgent acest
aspect. În eventualitatea în care magistraţii români au cetăţenie
americană, este imperios necesar ca ei să părăsească imediat
magistratura. (Va urma)
ADRIAN SEVERIN, 11 august 2015